Cette recherche s'applique uniquement aux ressources en bibliothèque.
34 résultats
Trier par:
Ajouter à la liste:
Étendre à toutes les références (sans texte intégral)
    • Article
    Sélectionner

    Exploratory Procedures Employed by Visually Impaired Children During Joint Book Reading

    Bara, Florence
    Journal of Developmental and Physical Disabilities, 2014, Vol.26(2), pp.151-170 [Revue évaluée par les pairs]
    Springer Science & Business Media B.V.
    Disponible
    Plus…
    Titre: Exploratory Procedures Employed by Visually Impaired Children During Joint Book Reading
    Auteur: Bara, Florence
    Sujet: Visually impaired ; Blind ; Children ; Tactile book ; Exploratory procedures
    Description: Illustrations in storybooks not only provide a source of interest for children but also support language development and literacy skills. A better understanding of how to communicate stories through tactile illustrations is a central issue for practitioners and researchers who work with visually impaired children. Recognizing tactile illustrations implies precisely perceiving the shapes and being able to associate meaning with these representations. This study focused on the way tactile pictures were haptically explored by visually impaired children during joint book reading. The aim was to determine how the task and the type of illustrations promoted haptic exploration. Children seemed to be more active and used more often a procedure that relied on following the contours of the shapes, when they have to find the meaning of the pictures than when the meaning was given to them through reading. The 3D illustrations led to the use of a wider variety of exploratory procedures than the 2D illustrations. The adult guidance also influenced the way the children explored tactile illustrations.
    Fait partie de: Journal of Developmental and Physical Disabilities, 2014, Vol.26(2), pp.151-170
    Identifiant: 1056-263X (ISSN); 1573-3580 (E-ISSN); 10.1007/s10882-013-9352-2 (DOI)

    • Livre
    Sélectionner

    Entraînement visuo-haptique 2

    Bara, Florence, Cole, Pascale, Gentaz, Edouard
    Grenoble, Editions de la Cigale
    2008
    Disponible
    Plus…
    Titre: Entraînement visuo-haptique 2
    Auteur: Bara, Florence; Cole, Pascale; Gentaz, Edouard
    Editeur: Grenoble, Editions de la Cigale
    Date: 2008
    Description: Ce livre présente une méthode multisensorielle destinée à favoriser l'apprentissage de la lecture et le décodage des mots chez les enfants de 5-6 ans. Cette méthode n'est plus éditée par la maison d'édition.
    Identifiant: 978-2-912457-78-3 (ISBN)

    • Livre
    Sélectionner

    Entraînement visuo-haptique [1]

    Bara, Florence, Cole, Pascale, Gentaz, Edouard
    Grenoble, Editions de la Cigale
    2006
    Disponible
    Plus…
    Titre: Entraînement visuo-haptique [1]
    Auteur: Bara, Florence; Cole, Pascale; Gentaz, Edouard
    Editeur: Grenoble, Editions de la Cigale
    Date: 2006
    Description: Ce livre présente une méthode multisensorielle destinée à favoriser l'apprentissage de la lecture et le décodage des mots chez les enfants de 5-6 ans. Cette méthode n'est plus éditée par la maison d'édition.
    Identifiant: 978-2-912457-61-5 (ISBN)

    • Plusieurs versions

    DOES THE HANDWRITING STYLE LEARNED IN FIRST GRADE DETERMINE THE STYLE USED IN THE FOURTH AND FIFTH GRADES AND INFLUENCE HANDWRITING SPEED AND QUALITY? A COMPARISON BETWEEN FRENCH AND QUEBEC CHILDREN

    Bara, Florence, Morin, Marie‐France
    Psychology in the Schools, June 2013, Vol.50(6), pp.601-617 [Revue évaluée par les pairs]

    • Plusieurs versions

    Learning Letters With the Whole Body: Visuomotor Versus Visual Teaching in Kindergarten

    Bara, Florence, Bonneton-Botté, Nathalie
    Perceptual and motor skills, February 2018, Vol.125(1), pp.190-207 [Revue évaluée par les pairs]

    • Article
    Sélectionner

    A Visuo-Haptic Device - Telemaque - Increases Kindergarten Children’s Handwriting Acquisition

    Palluel-Germain, Richard, Bara, Florence, Hillairet de Boisferon, Anne, Hennion, Bernard, Gouagout, Philippe, Gentaz, Edouard
    March 22-24 2007, Tsukuba, Japan, WorldHaptic 2007, IEEE
    2007
    Disponible
    Plus…
    Titre: A Visuo-Haptic Device - Telemaque - Increases Kindergarten Children’s Handwriting Acquisition
    Auteur: Palluel-Germain, Richard; Bara, Florence; Hillairet de Boisferon, Anne; Hennion, Bernard; Gouagout, Philippe; Gentaz, Edouard
    Date: 2007
    Description: The objective of the present research was to show that incorporating a visuo-haptic device ‘Telemaque’ may increase the fluency of handwriting production of cursive letters in kindergarten children i.e., before formal handwriting learning begins. Forty two 5 year-old children were assigned an intervention involving either Telemaque (experimental training; VH group) or not (control training; C group). The fluency of handwriting was tested before and after both interventions. Fluency was analysed by kinematic parameters: Average velocity, number of velocity peaks, and number of breaks during the production of six cursive letters (a,b,f,i,l,s). The results showed that the fluency of handwriting production for all letters was higher after the VH training than after the C training: The movements were faster, exhibited less velocity peaks and children lifted the pen less often during the letter production. These results showed that the Telemaque device may help kindergarten children to increase the proactive strategy to control handwriting movements.
    Fait partie de: March 22-24 2007, Tsukuba, Japan, WorldHaptic 2007, IEEE

    • Multi-supports
    Sélectionner

    Entraînement multi sensoriel : lecture & écriture : GS-CP

    Bara, Florence
    Colé, Pascale, Gentaz, Edouard
    Grenoble : Ed. de la Cigale
    2009-2010
    Recherche de la disponibilité
    Plus…
    Chargement
    Erreur de chargement
    Titre: Entraînement multi sensoriel : lecture & écriture : GS-CP / Florence Bara, Pascale Colé, Edouard Gentaz
    Auteur: Bara, Florence
    Contributeur: Colé, Pascale; Gentaz, Edouard
    Editeur: Grenoble : Ed. de la Cigale
    Date: 2009-2010
    Collation: Médias divers
    Sujet RERO: Écriture - Français (langue) - Phonologie - Toucher - Sens et sensations - Lecture - Étude et enseignement (primaire)
    Sujet RERO - forme: [Multimédias] - [Séquence pédagogique] - [Problèmes et exercices]
    Contient: Multisensoriel lecture & écriture. - 2010. - 1 disque compact
    [Guide pédagogique]. - 2009. - 63 p.
    24 supports tactiles (12 lettres en relief, 12 lettres en creux)
    Description: Outil de sensibilisation et de remédiation, complément pour un entraînement de la conscience phonologique. Préparation à l'apprentissage de la lecture et de l'écriture, conçu pour des groupes de 5-6 élèves. Cet ensemble contient du matériel et des exercices structurés mobilisant la vision, l'audition et le toucher. Cet entraînement permet aux élèves de comprendre le fonctionnement du principe alphabétique et d'améliorer la qualité du tracé des lettres
    Public cible: Harmos2 - Harmos3
    Note: Fiches à photocopier
    Identifiant: 9782912457615 (ISBN)
    No RERO: R007097667
    Permalien:
    http://data.rero.ch/01-R007097667/html?view=GE_V1

    • Plusieurs versions

    Haptics in teaching handwriting: The role of perceptual and visuo-motor skills

    Bara, Florence, Gentaz, Edouard
    Human movement science, 2011, Vol.30(4), pp.745-759 [Revue évaluée par les pairs]

    • Plusieurs versions

    Visual-Motor Skills Performance on the Beery-VMI: A Study of Canadian Kindergarten Children

    Coallier, Melissa, Rouleau, Natasha, Bara, Florence, Morin, Marie-France
    The Open Journal of Occupational Therapy, 2014, Vol.2(2) [Revue évaluée par les pairs]

    • Plusieurs versions

    Rôle des procédures exploratoires manuelles dans la perception haptique et visuelle de formes chez des enfants scolarisés en cycle 2

    Bara, Florence, Gentaz, Édouard, Fredembach, Benjamin
    L'année psychologique, 2010, Vol.110(2), pp.197-225. [Revue évaluée par les pairs]