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    Public Stigma of Autism Spectrum Disorder at School: Implicit Attitudes Matter

    Aubé, Benoite, Follenfant, Alice, Goudeau, Sébastien, Derguy, Cyrielle
    Journal of autism and developmental disorders, 11 August 2020 [Revue évaluée par les pairs]
    MEDLINE/PubMed (U.S. National Library of Medicine)
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    Titre: Public Stigma of Autism Spectrum Disorder at School: Implicit Attitudes Matter
    Auteur: Aubé, Benoite; Follenfant, Alice; Goudeau, Sébastien; Derguy, Cyrielle
    Sujet: Autism Spectrum Disorder ; Explicit and Implicit Attitudes ; Public Stigma ; School Inclusion
    Description: This study examines the public stigma of children with autism spectrum disorder (ASD) by their school-aged peers, focusing on both explicit and implicit attitudes. The twofold aims were to provide a broader picture of public stigma and to explore age-related changes in attitudes. Students completed an explicit measure of the public stigma and an implicit measure of attitudes after watching a video displaying children with ASD vs. typically developing (TD) children. Both measures showed more negative perceptions towards children with ASD compared to TD children. However, while explicit attitudes improved with age, implicit attitudes remained constantly negative. This finding suggests that both explicit and implicit attitudes should be considered when promoting an inclusive climate at school.
    Fait partie de: Journal of autism and developmental disorders, 11 August 2020
    Identifiant: 1573-3432 (E-ISSN); 32780195 Version (PMID); 10.1007/s10803-020-04635-9 (DOI)

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    Comment l'école reproduit-elle les inégalités ? : égalité des chances, réussite, psychologie sociale

    Goudeau, Sébastien
    Grenoble : UGA ; Fontaine : Presses universitaires de Grenoble
    2020
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    Titre: Comment l'école reproduit-elle les inégalités ? : égalité des chances, réussite, psychologie sociale / Sébastien Goudeau
    Auteur: Goudeau, Sébastien
    Editeur: Grenoble : UGA ; Fontaine : Presses universitaires de Grenoble
    Date: 2020
    Collation: 102 pages
    Collection: Actualité des savoirs
    Documents dans cette collection: Actualité des savoirs
    Sujet RERO: Milieu scolaire - Inégalité sociale - Psychologie sociale - Sociologie de l'éducation - Enseignement - Environnement éducatif
    Description: Alors que l'école se donne pour objectif d'offrir les mêmes chances à tous les élèves, l'origine sociale reste aujourd'hui encore le plus fort prédicteur des résultats et parcours scolaires. La grande majorité des travaux en psychologie situe la cause de ces inégalités au niveau des caractéristiques individuelles des élèves (par exemple, l'intelligence ou la motivation). Toutefois, ces travaux négligent un des aspects déterminants des performances intellectuelles, à savoir leur sensibilité aux situations dans lesquelles elles se réalisent. L'objectif de cet ouvrage est de présenter des travaux récents issus de la psychologie sociale expérimentale qui éclairent la manière dont les contextes scolaires peuvent creuser au quotidien les écarts de réussite liés à l'origine sociale, tout en donnant des pistes pour pouvoir agir sur ces dynamiques. (Electre)
    Classification: dew-geies 370.193 GOU
    cdu-geufpe 370.137.8 GOU
    Identifiant: 9782706146367 (broché) (ISBN)
    No RERO: R009030633
    Permalien:
    http://data.rero.ch/01-R009030633/html?view=GE_V1

    • Plusieurs versions

    Hidden Advantages and Disadvantages of Social Class: How Classroom Settings Reproduce Social Inequality by Staging Unfair Comparison

    Goudeau, Sébastien, Croizet, Jean-Claude
    Psychological Science, February 2017, Vol.28(2), pp.162-170 [Revue évaluée par les pairs]

    • Plusieurs versions

    Etudier, Mesurer et Manipuler la Classe Sociale en Psychologie Sociale: Approches Economiques, Symboliques et Culturelles [Studying, Measuring and Manipulating Social Class in Social Psychology: Economic, Symbolic and Cultural Approaches]

    Goudeau, Sébastien, Autin, Frédérique, Jean-Claude, Croizet
    Revue internationale de psychologie sociale, 05 January 2017, Vol.30(1), p.1 [Revue évaluée par les pairs]

    • Plusieurs versions

    How do educational contexts contribute to the social class achievement gap: documenting symbolic violence from a social psychological point of view

    Croizet, Jean-Claude, Goudeau, Sébastien, Marot, Medhi, Millet, Mathias
    Current opinion in psychology, December 2017, Vol.18, pp.105-110 [Revue évaluée par les pairs]

    • Article
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    Access Is Not Enough: Cultural Mismatch Persists to Limit First-Generation Students’ Opportunities for Achievement Throughout College

    Phillips, L. Taylor, Stephens, Nicole M., Townsend, Sarah S. M., Goudeau, Sébastien
    Journal of Personality and Social Psychology, 2020, Vol.119(5), pp.1112-1131 [Revue évaluée par les pairs]
    PsycARTICLES (American Psychological Association)
    Disponible
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    Titre: Access Is Not Enough: Cultural Mismatch Persists to Limit First-Generation Students’ Opportunities for Achievement Throughout College
    Auteur: Phillips, L. Taylor; Stephens, Nicole M.; Townsend, Sarah S. M.; Goudeau, Sébastien
    Sujet: First-Generation Students ; Social Class Achievement Gap ; Inequality/Inequity ; Person-Environment Fit ; Belonging
    Description: United States higher education prioritizes independence as the cultural ideal. As a result, first-generation students (neither parent has a four-year degree) often confront an initial cultural mismatch early on in college settings: they endorse relatively interdependent cultural norms that diverge from the independent cultural ideal. This initial cultural mismatch can lead first-generation students to perform less well academically compared with continuing-generation students (one or more parents have a four-year degree) early in college. Yet, what happens as first-generation students experience the university culture throughout their time in college? Using cross-sectional and longitudinal approaches, we find that initial cultural mismatch is associated with psychological and academic costs that persist until graduation. First, at college entry, we find social class differences in cultural norms: first-generation students endorse more interdependent cultural norms than their continuing-generation...
    Fait partie de: Journal of Personality and Social Psychology, 2020, Vol.119(5), pp.1112-1131
    Identifiant: 0022-3514 (ISSN); 1939-1315 (E-ISSN); 10.1037/pspi0000234 (DOI)