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    L'examen clinique de la famille : modèles et instruments d'évaluation

    Favez, Nicolas
    Wavre : Mardaga
    2011
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    Titre: L'examen clinique de la famille : modèles et instruments d'évaluation / Nicolas Favez
    Auteur: Favez, Nicolas
    Editeur: Wavre : Mardaga
    Date: 2011
    Collation: 377 p. : ill. ; 23 cm
    Collection: Psy. Emotion, intervention, santé ; 5
    Documents dans cette collection: Psy - Emotion, intervention, santé
    Sujet RERO: Famille - Psychologie clinique - Diagnostic clinique
    Contient: L'ÉVALUATION DANS LE TRAVAIL CLINIQUE AVEC LES FAMILLES - Définitions de la famille et détermination des critères de "santé" familiale - L'évaluation dans le contexte des approches thérapeutiques familiales - Principes et méthodes de l'évaluation empirique de la famille - PRÉSENTATION DES MODÈLES ET DES INSTRUMENTS - Critères de sélection des modèles et instruments - La différenciation de soi et la transmission intergénérationnelle - La structure et les frontières de la famille - Le modèle "circomplexe" (circumplex) - La "compétence familiale" - Le modèle du fonctionnement familial de McMaster - Les émotions exprimées - L'alliance familiale - Le système de sécurité émotionnelle - L'évaluation globale du fonctionnement relationnel - CONCLUSION - Synthèse et comparaisons - L'utilisation clinique - Limitations et pistes pour le futur
    Note: Bibliogr.: p. [339]-368 - Existe aussi en version électronique
    Identifiant: 9782804700713 (ISBN)
    No RERO: R005941153
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    L'art d'être coparents : se soutenir pour élever ses enfants

    Favez, Nicolas
    Paris : Odile Jacob
    [2020]
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    Titre: L'art d'être coparents : se soutenir pour élever ses enfants / Nicolas Favez
    Auteur: Favez, Nicolas
    Editeur: Paris : Odile Jacob
    Date: [2020]
    Collation: 239 pages
    Sujet RERO: Rôle parental - Éducation des enfants - Parents - Enfants - Famille - Garde conjointe des enfants
    Sujet RERO - forme: [Guides pratiques]
    Contient: 1. Les relations mère-enfant et père-enfant. 2. Être coparents. 3. Ce qui facilite ou complique la collaboration entre parents. 4. La collaboration entre parents a des répercussions sur l'enfant. 5. Être séparés et collaborer.
    Identifiant: 9782738151650 (paperback) (ISBN)
    No RERO: R009039077
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    Capital social et coparentage dans les familles recomposées et de première union

    Widmer, Eric, 1966-
    Favez, Nicolas, Aeby, Gaëlle, De Carlo, Ivan, Doan, Minh-Thuy
    Genève : Univ. de Genève Faculté des sciences économiques et sociales Département de sociologie
    2012
    Disponible
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    Titre: Capital social et coparentage dans les familles recomposées et de première union / Eric D. Widmer et Nicolas Favez ; avec la collab. de Gaëlle Aeby, Ivan De Carlo et Minh-Thuy Doan
    Auteur: Widmer, Eric, 1966-
    Contributeur: Favez, Nicolas; Aeby, Gaëlle; De Carlo, Ivan; Doan, Minh-Thuy
    Editeur: Genève : Univ. de Genève Faculté des sciences économiques et sociales Département de sociologie
    Date: 2012
    Collation: 209 p. : ill.
    Collection: Sociograph ; no 13
    Documents dans cette collection: Sociograph
    Sujet RERO: Capital culturel - Famille - Famille recomposée - Rôle parental
    Description: "Les familles recomposées sont devenues durant les dernières décennies une réalité incontournable. Malheureusement, la plupart des données quantitatives les concernant proviennent de recherches nordaméricaines. Le petit nombre d'études portant sur les dimensions relationnelles et développementales de la recomposition familiale en Europe surprend particulièrement. La recherche dont les résultats sont présentés dans ce rapport a réuni une équipe de sociologues et de psychologues cherchant à mieux saisir les logiques à l'oeuvre dans ces familles, en comparaison des familles de première union. Elle est partie de l'hypothèse que différents types de capitaux sociaux sont présents dans les familles recomposées, qui ont des conséquences différentes sur le coparentage et, indirectement, sur les difficultés rencontrées par les enfants dans leur développement. L'enquête se fonde sur un échantillon de 300 femmes résidant dans la région genevoise, dont 150 ont recomposé une famille après un divorce ou une séparation, alors les autres sont membres d'une famille de première union. Elle révèle qu'une grande diversité de configurations familiales caractérisent les familles recomposées, mettant un accent inégal sur la conjugalité et la parentalité."
    Identifiant: 9782940386215 (ISBN)
    No RERO: R007183289
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    Naître et grandir au sein de la triade : le développement de l'alliance familiale

    Favez, Nicolas, Darwiche, Joëlle, Despland, Jean-Nicolas, Fivaz-Depeursinge, Elisabeth, Frascarolo-Moutinot, France, Guex, Patrice, Lavanchy, Chloé, Tissot, Hervé
    Bruxelles : De Boeck
    2013
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    Titre: Naître et grandir au sein de la triade : le développement de l'alliance familiale / sous la coord. de Nicolas Favez ... [et al.]
    Auteur: Favez, Nicolas; Darwiche, Joëlle; Despland, Jean-Nicolas; Fivaz-Depeursinge, Elisabeth; Frascarolo-Moutinot, France; Guex, Patrice; Lavanchy, Chloé; Tissot, Hervé
    Editeur: Bruxelles : De Boeck
    Date: 2013
    Collation: 358 p.
    Collection: Carrefour des psychothérapies
    Documents dans cette collection: Carrefour des psychothérapies
    Sujet RERO: Éducation familiale - Jeu du trilogue de Lausanne - Psychologie du développement - Nourrissons - Parents - Communication interpersonnelle - Pères - Mères - Communication - Famille
    Sujet RERO - forme: [Études diverses]
    Contient: INTRODUCTION : L'alliance familiale : une jonction entre les approches développementale, familiale et systémique / Nicolas Pavez, France Frascarolo-Moutinot et Hervé Tissot - LA TRIADE PARENTS-BEBE : THEORIE ET EVALUATION DES INTERACTIONS : Le modèle de l'alliance familiale et le Jeu Trilogique de Lausanne (LTP) / Nicolas Favez - Observation des interactions triadiques en périnatalité : le Jeu du Change / Jérôme Rime et Werner Stadlmayr - Observation des interactions dans les familles avec plusieurs enfants : le Jeu du Pique-Nique / France Frascarolo-Moutinot et Nicolas Favez - L'observation du coparentage dans les familles biparentales : influence du contexte et de l'âge de l'enfant / Regina Kuersten-Hogan et James P. McHale - LE DEVELOPPEMENT NORMATIF DE LA GROSSESSE A L'ECOLE : La capacité triangulaire du bébé : une illustration à l'aide de deux cas contrastés / Elisabeth Fivaz-Depeursinge et Nicolas Favez - L'alliance coparentale prénatale comme prédicteur des perceptions du coparentage au post-partum / Sarah J. Schappe-Sullivan, Claire M. Kamp Dush et Daniel J. Bower - L'évolution de l'alliance familiale et son impact sur l'enfant à l'âge de 5 ans : une étude longitudinale en Suisse / Nicolas Favez, France Frascarolo-Moutinot et Chloé Lavanchy Scaiola - L'évolution de l'alliance familiale et son impact sur l'enfant à l'âge de 4 ans : une étude longitudinale en Italie / Alessandra Simonelli, Mara Bighin et Francesca De Palo - LA THÉRAPIE AVEC LES TRIADES : Alliance familiale dans les troubles fonctionnels et du comportement du nourrisson : évaluation avant et après une intervention thérapeutique. Une étude exploratoire / Marie-Joëlle Hervé... et al. - Le Jeu Trilogique de Lausanne (LTP) en clinique : application dans le contexte d'interventions de soutien à la relation parents-enfants / Silvia Mazzoni et Anna Lubrano Lavadera - Les comportements relationnels de l'enfant comme porte d'entrée pour intervenir sur le système familial / Chloé Lavanchy Scaiola et Kaija Puura - Le Reflective Family Play : un traitement de la famille entière centré sur l'attachement et le système familial / Diane Philipp et Christie Hayos - APPLICATIONS SPECIFIQUES : Le coparentage comme construit universel caractérisant diverses formes familiales : avancées et perspectives / James McHale et Rahael Kurrien - Les alliances coparentales dans les familles lesboparentales / Salvatore D'Amore, Alessandra Simonelli et Marina Miscioscia - Alliance familiale entre père, mère et leur bébé conçu par fécondation in vitro / Joëlle Darwiche... et al. - CONCLUSION : Le bébé dans la triade précoce / Nicolas Pavez, France Frascarolo-Moutinot et Hervé Tissot
    Description: Cet ouvrage présente un ensemble d'études sur le développement de l'enfant au sein de la relation parent-parent-bébé et sur le travail thérapeutique avec la famille précoce en développe un modèle d'alliance familiale original et innovant.
    Note: Ont également collaboré: Mara Bighin, Daniel Bower, Salvatore D'Amore, Joëlle Darwiche, Francesca De Palo, Jean-Nicolas Despland, Elisabeth Fivaz-Depeursinge, France Frascarolo-Moutinot, Marc Germond, Patrice Geux, Christie Hayos, Marie-Joëlle Hervé, Claire Kamp Dush, Regina Kuersten Hogan, Rahael Kurrien, Chloé Lavanchy Scaiola, Anna Lubrano Lavadera, Michèle Maury, Silvia Mazzoni, James McHale, Marina Miscioscia, Diane Philipp, Kaija Puura, Jerôme Rime, Sarah Schoppe-Sullivan, Alessandra Simonelli, Werner Stadlmayr, Hervé Tissot
    Identifiant: 9782804176006 (ISBN); http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb437577989 (URN)
    No RERO: R007313286
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    Assessing Specific Discipline Techniques: A Mixed-Methods Approach

    Moses Passini, Christina, Pihet, Sandrine, Favez, Nicolas
    Journal of Child and Family Studies, 2014, Vol.23(8), pp.1389-1402 [Revue évaluée par les pairs]
    Springer Science & Business Media B.V.
    Disponible
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    Titre: Assessing Specific Discipline Techniques: A Mixed-Methods Approach
    Auteur: Moses Passini, Christina; Pihet, Sandrine; Favez, Nicolas
    Sujet: Parental discipline ; Toddler ; Mixed-methods ; Q-methodology ; Ecological momentary assessment
    Description: This study explored, in a community sample of mothers of toddlers, parenting beliefs and values, to gain insight into the parent–child relationship. Acceptance of specific discipline techniques (DTs), and their actual use in daily life were examined. A mixed-methods approach comprising three different methods was used: (1) parenting beliefs and values were explored with Q-methodology; (2) acceptance of the DTs was assessed with the questionnaire Dimensions of Discipline Inventory; and (3) actual use of those DTs in daily-life incidents of discipline was documented using ecological momentary assessment for ten consecutive days. The results showed the mothers’ parenting beliefs and values reflected a warm parent–child relationship. The mothers rated explaining rules, timeout, removal of privileges, and social reinforcement as moderately to highly acceptable. However, planned ignoring received a low acceptance rating. Mothers’ high acceptability ratings of the DTs contrasted with moderate use when they were faced with their misbehaving child, with the exception of explaining rules, which was always manifested. Yelling and spanking received the lowest acceptance ratings. Nonetheless, in daily life, yelling was employed as often as timeout. These findings suggest the need for more attention to be paid to both acceptance and daily use of specific DTs in order to highlight DTs which parents may have difficulty implementing.
    Fait partie de: Journal of Child and Family Studies, 2014, Vol.23(8), pp.1389-1402
    Identifiant: 1062-1024 (ISSN); 1573-2843 (E-ISSN); 10.1007/s10826-013-9796-0 (DOI)

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    A Further Examination of the Distinction Between Dependency-Oriented and Achievement-Oriented Parental Psychological Control: Psychometric Properties of the DAPCS with French-Speaking Late Adolescents

    Mantzouranis, Gregory, Zimmermann, Grégoire, Biermann Mahaim, Elodie, Favez, Nicolas
    Journal of Child and Family Studies, 2012, Vol.21(5), pp.726-733 [Revue évaluée par les pairs]

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    The Lausanne Trilogue Play paradigm: Breaking Discoveries in Family Process and Therapy

    McHale, James, Favez, Nicolas, Fivaz-Depeursinge, Elisabeth
    Journal of Child and Family Studies, 2018, Vol.27(10), pp.3063-3072 [Revue évaluée par les pairs]
    Springer Science & Business Media B.V.
    Disponible
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    Titre: The Lausanne Trilogue Play paradigm: Breaking Discoveries in Family Process and Therapy
    Auteur: McHale, James; Favez, Nicolas; Fivaz-Depeursinge, Elisabeth
    Sujet: Triangular interactions ; Family process ; Family dynamics ; Coparenting
    Description: This article provides a brief history of key developments in the growth of the Lausanne Trilogue Play (LTP) paradigm that paved a foundation for new scholarship featured in the papers that follow. We outline core, foundational elements of the LTP work, highlighting the close interplay between clinical and research applications, the systems orientation in both regards, the dual attention to both top down (metamodel) and bottom up (microanalysis, in particular) frames, and the relevance of transitions from dyad to triad. Next, later developments in methodological refinement and expansion within the LTP’s country-of-origin are described, with closing commentary provided on the path-breaking contributions of several investigations that employed the LTP in five different countries, each illuminating previously under-studied family phenomena. The historical considerations spotlighted in this article, and the lessons learned from new empirical investigations the early work has inspired, are important to consider in tandem as the field begins expanding beyond the LTP’s original foundations and makes increasing use of the paradigm as a research instrument beyond clinical settings.
    Fait partie de: Journal of Child and Family Studies, 2018, Vol.27(10), pp.3063-3072
    Identifiant: 1062-1024 (ISSN); 1573-2843 (E-ISSN); 10.1007/s10826-018-1209-y (DOI)

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    Psychological Factors Involved in Sexual Desire, Sexual Activity, and Sexual Satisfaction: A Multi-factorial Perspective

    Dosch, Alessandra, Rochat, Lucien, Ghisletta, Paolo, Favez, Nicolas, Linden, Martial
    Archives of Sexual Behavior, 2016, Vol.45(8), pp.2029-2045 [Revue évaluée par les pairs]

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    Coparenting in Stepfamilies: Maternal Promotion of Family Cohesiveness with Partner and with Father

    Favez, Nicolas, Widmer, Eric, Doan, Minh-Thuy, Tissot, Hervé
    Journal of Child and Family Studies, 2015, Vol.24(11), pp.3268-3278 [Revue évaluée par les pairs]
    Springer Science & Business Media B.V.
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    Titre: Coparenting in Stepfamilies: Maternal Promotion of Family Cohesiveness with Partner and with Father
    Auteur: Favez, Nicolas; Widmer, Eric; Doan, Minh-Thuy; Tissot, Hervé
    Sujet: Coparenting ; Stepfamilies ; Family cohesiveness ; Marital satisfaction ; Attachment
    Description: Coparenting refers to the support parents bring to each other when rearing a child. Supportive coparenting ensures cohesiveness of the family, which is linked with child outcomes. Little is known, however, about the coparental relationship in stepfamilies between the custodial parent, usually the mother, and the new partner, and how it compares to coparenting with the father. This study addressed mother-reported coparenting in stepfamilies and also compared it with that in first-marriage families. Three dimensions of coparenting were considered: family integrity, disparagement, and conflict. Mothers ( N  = 300) completed questionnaires on their coparenting relationship with the father and with the partner, marital satisfaction, and attachment. Half the mothers were living in a stepfamily with a child between 5 and 13 years old from a previous marriage, and half in a first-marriage family. The main results show that (a) mothers promote family integrity in stepfamilies either with the partner, or with the father, but not with both; (b) the older the child, the less the mothers reported integrity with the father in both families, and the more they reported disparagement against the partner and conflict with the partner in stepfamilies; and (c) maternal marital satisfaction is linked with all dimensions of coparenting with the father in first-marriage families, but only with disparagement against the partner and conflict with the partner in stepfamilies. Overall, coparenting has similar characteristics in both types of families, but also presents differences that should be considered when working with parents who are committed to a new relationship.
    Fait partie de: Journal of Child and Family Studies, 2015, Vol.24(11), pp.3268-3278
    Identifiant: 1062-1024 (ISSN); 1573-2843 (E-ISSN); 10.1007/s10826-015-0130-x (DOI)

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    Assessing Specific Discipline Techniques: A Mixed-Methods Approach

    Moses Passini, Christina
    Pihet, Sandrine, Favez, Nicolas
    Journal of Child and Family Studies. - 2014/23/8/1389-1402
    Disponible
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    Aucune localisation rattachée
    Titre: Assessing Specific Discipline Techniques: A Mixed-Methods Approach
    Auteur: Moses Passini, Christina
    Contributeur: Pihet, Sandrine; Favez, Nicolas
    Sujet: Parental discipline - Toddler - Mixed-methods - Q-methodology - Ecological momentary assessment
    Description: This study explored, in a community sample of mothers of toddlers, parenting beliefs and values, to gain insight into the parent-child relationship. Acceptance of specific discipline techniques (DTs), and their actual use in daily life were examined. A mixed-methods approach comprising three different methods was used: (1) parenting beliefs and values were explored with Q-methodology; (2) acceptance of the DTs was assessed with the questionnaire Dimensions of Discipline Inventory; and (3) actual use of those DTs in daily-life incidents of discipline was documented using ecological momentary assessment for ten consecutive days. The results showed the mothers' parenting beliefs and values reflected a warm parent-child relationship. The mothers rated explaining rules, timeout, removal of privileges, and social reinforcement as moderately to highly acceptable. However, planned ignoring received a low acceptance rating. Mothers' high acceptability ratings of the DTs contrasted with moderate use when they were faced with their misbehaving child, with the exception of explaining rules, which was always manifested. Yelling and spanking received the lowest acceptance ratings. Nonetheless, in daily life, yelling was employed as often as timeout. These findings suggest the need for more attention to be paid to both acceptance and daily use of specific DTs in order to highlight DTs which parents may have difficulty implementing.
    Publication en relation: Journal of Child and Family Studies. - 2014/23/8/1389-1402
    Document hôte: Journal of Child and Family Studies
    Identifiant: 10.1007/s10826-013-9796-0 (DOI)