Covid-19: Les bibliothèques sont ouvertes, mais fonctionnent de manière restreinte dans le respect des mesures sanitaires en vigueur.
Veuillez consulter le site internet de votre bibliothèque pour en savoir plus.
Étendre à toutes les références (sans texte intégral)
Plusieurs versions
Spatiotemporal modeling of ozone levels in Quebec (Canada): a comparison of kriging, land-use regression (LUR), and combined Bayesian maximum entropy-LUR approaches
Adam-Poupart, Ariane, Brand, Allan, Fournier, Michel, Jerrett, Michael, Smargiassi, Audrey
Environmental health perspectives, September 2014, Vol.122(9), pp.970-6
[Revue évaluée par les pairs]
Titre:
Guide d'accompagnement spirituel selon la pédagogie de saint Jean Eudes / Michel Fournier ... [et al.]
Auteur:Fournier, Michel Editeur:
Québec : Anne Sigier
Date:
2003
Collation:
72 p. ; 16 cm
Classification:cdu-vsbasm 23"16"JEAE8 GUI62 No RERO:
R006417534
Titre:
Un enfant du ghetto / Michel Fournier
Auteur:Fournier, Michel Publication en relation:
In: Les échos de Saint-Maurice. - Saint-Maurice, 63(1965), p. 51-52
Document hôte:Echos de Saint-Maurice : édition numérique No RERO:
R006577031
Bilodeau, Angèle, Galarneau, Marilène, Fournier, Michel, Potvin, Louise
Canadian Journal of Public Health, 2011, Vol.102(4), pp.298-302
[Revue évaluée par les pairs]
Springer Science & Business Media B.V.
Titre: L’ Outil diagnostique de l’action en partenariat : fondements, élaboration et validation Auteur:Bilodeau, Angèle; Galarneau, Marilène; Fournier, Michel; Potvin, Louise Sujet:Partnership ; intersectoral action ; actor network theory ; questionnaire validation Description:
L’action sur les déterminants sociaux de la santé requiert que les acteurs de santé publique s’engagent dans des actions en partenariats intersectoriels. Un frein important à une argumentation convaincante sur l’action en partenariat est le manque d’outils valides pour en évaluer la qualité. Devant cette lacune, l’Outil présenté dans cet article évalue les processus de l’action collective autour des dimensions clés de son efficacité.L’Outil est fondé sur un modèle théorique découlant d’études de cas qui identifient les conditions associées à la qualité des partenariats. Son élaboration a consisté à opérationnaliser ces conditions en une série d’énoncés. L’Outil a été pré-testé en recourant à la méthodologie de l’entrevue cognitive. Sa validité de construit et sa validité écologique ont été vérifiées.L’Outil comporte 18 items se répondant par un choix parmi trois options. Il est apte à capter les variations dans les jugements, permet une bonne convergence entre les répondants d’un même partenariat et conduit à départager les partenariats ayant des difficultés sur certaines conditions. L’Outil convient à l’auto-évaluation de partenariats engagés dans un projet commun dépassant le seul échange d’information.La validité de l’Outil réside dans sa procédure de validation et dans la solidité du modèle théorique à sa base, que renforcent plusieurs recensions d’écrits sur le fonctionnement et les résultats des partenariats.Intervening on social determinants of health requires that public health stakeholders enter into intersectoral partnerships. The lack of valid tools to evaluate the quality of partnerships is a significant constraint to formulating convincing arguments for this kind of action. In light of this shortcoming, the tool described in this article evaluates processes of collective action based on key aspects of its effectiveness.The tool is based on a theoretical model that followed from case studies identifying the conditions associated with quality of partnerships. The tool was developed by operationalizing these conditions into a series of statements, and pretested using the cognitive interviewing method. Construct validity and ecological validity were verified.The tool includes 18 items, with 3 answer choices provided for each item. It is sensitive to variations in judgement. It allows for good convergence among respondents from participating organizations within a partnership; it can also distinguish between partnerships that have difficulty meeting certain conditions and those that do not. The tool is suitable for self-evaluation of partnerships engaged in common projects that involve more than information exchange.The tool’s validity resides in its validation procedure and in the basic soundness of its theoretical model, which is supported by a number of literature reviews on how partnerships function and their results.
Fait partie de:
Canadian Journal of Public Health, 2011, Vol.102(4), pp.298-302
Identifiant:
0008-4263 (ISSN); 1920-7476 (E-ISSN); 10.1007/BF03404054 (DOI)
Bilodeau, Angèle, Galarneau, Marilène, Fournier, Michel, Potvin, Louise
Canadian journal of public health = Revue canadienne de sante publique, 2011, Vol.102(4), pp.298-302
[Revue évaluée par les pairs]
MEDLINE/PubMed (U.S. National Library of Medicine)
Titre: Diagnostic tool for action in partnerships: foundation, development and validation Auteur:Bilodeau, Angèle; Galarneau, Marilène; Fournier, Michel; Potvin, Louise Sujet:Cooperative Behavior ; Public Health ; Surveys and Questionnaires Description:
Intervening on social determinants of health requires that public health stakeholders enter into intersectoral partnerships. The lack of valid tools to evaluate the quality of partnerships is a significant constraint to formulating convincing arguments for this kind of action. In light of this shortcoming, the tool described in this article evaluates processes of collective action based on key aspects of its effectiveness. The tool is based on a theoretical model that followed from case studies identifying the conditions associated with quality of partnerships. The tool was developed by operationalizing these conditions into a series of statements, and pretested using the cognitive interviewing method. Construct validity and ecological validity were verified. The tool includes 18 items, with 3 answer choices provided for each item. It is sensitive to variations in judgement. It allows for good convergence among respondents from participating organizations within a partnership; it can also distinguish between partnerships that have difficulty meeting certain conditions and those that do not. The tool is suitable for self-evaluation of partnerships engaged in common projects that involve more than information exchange. The tool's validity resides in its validation procedure and in the basic soundness of its theoretical model, which is supported by a number of literature reviews on how partnerships function and their results.
Fait partie de:
Canadian journal of public health = Revue canadienne de sante publique, 2011, Vol.102(4), pp.298-302
Identifiant:
0008-4263 (ISSN); 21913588 Version (PMID)
Plusieurs versions
Associations between ambient fine particulate levels and disease activity in patients with systemic lupus erythematosus (SLE)
Bernatsky, Sasha, Fournier, Michel, Pineau, Christian A, Clarke, Ann E, Vinet, Evelyne, Smargiassi, Audrey
Environmental health perspectives, January 2011, Vol.119(1), pp.45-9
[Revue évaluée par les pairs]
Laurin, Isabelle, Guay, Danielle, Fournier, Michel, Bigras, Nathalie, Solis, Anabel
Canadian Journal of Public Health, 2015, Vol.106(Supplement 7), pp.eS14-eS20
[Revue évaluée par les pairs]
Springer Science & Business Media B.V.
Titre: Attendance in Educational Preschool Services: A Protective Factor in the Development of Children from Low-Income Families? Auteur:Laurin, Isabelle; Guay, Danielle; Fournier, Michel; Bigras, Nathalie; Solis, Anabel Sujet:Child development ; public policy ; daycare services ; preschool educational services ; public prekindergarten ; school readiness, early development instrument (EDI). Description:
OBJECTIVES: Describe the preschool education of children in educational services. Study the effects of components of preschool educational service attendance on the development of kindergarten children, based on income. METHOD: A sample of 1,184 children was extracted from a survey frame that included Montreal children assessed in the 2012 Quebec Survey of Child Development in Kindergarten (2012 QSCDK). Data collected from the parents of these children allowed us to document the following components of educational service attendance (independent variables): longitudinal profile of the service used; age at entry; duration; average weekly attendance; and cumulative time. Linking QSCDK data provided a measure of development of children in kindergarten (dependent variable). Various logistic regression models using different combinations of components of educational service attendance were tested. Akaike information criterion enabled us to select the model that best explains the data. RESULTS: Children from low-income families are proportionately fewer to attend a preschool educational service than children from better-off families (79.6% vs. 90.5%; chi-square test (1df), p < 0.001). Children from lowincome families who attended only an early childhood centre (centre de la petite enfance) are less likely to be vulnerable in two or more domains of development compared to their peers who did not attend educational services (OR 0.23; CI: 0.06-0.92). Children who started attending an educational service before the age of 12 months are less likely to be vulnerable in two or more domains of development (OR: 0.38; CI: 0.18-0.81). CONCLUSION: Attending an early childhood centre (centre de la petite enfance) is beneficial to the development of children from low-income families. KEY WORDS: Child development; public policy; daycare services; preschool educational services; public prekindergarden; school readiness; EDI OBJECTIFS: Decrire le parcours prescolaire des enfants dans les services educatifs. Etudier l'effet de differentes composantes de la frequentation d'un service educatif prescolaire sur le developpement de l'enfant a la maternelle selon le revenu. METHODE: Un echantillon de 1 184 enfants a ete extrait de la base de sondage comprenant les enfants montrealais evalues dans le cadre de l'Enquete quebecoise sur le developpement des enfants de maternelle (EQDEM 2012). Une collecte de donnees aupres des parents de ces enfants a permis de documenter les composantes de la frequentation d'un service educatif (variables independantes): profil longitudinal de services frequentes, age au debut, duree, intensite hebdomadaire moyenne et temps cumulatif. Un couplage aux donnees de l'EQDEM donnait acces a la mesure du developpement de l'enfant a la maternelle (variable dependante). Divers modeles de regression logistique mettant a contribution differentes combinaisons des composantes de la frequentation d'un service educatif ont ete testes. Le critere d'information d'Akaike a permis de selectionner le modele qui explique le mieux les donnees. RESULTATS: Les enfants issus de familles a faible revenu sont proportionnellement moins nombreux a frequenter un service educatif prescolaire que les enfants de familles mieux nanties (79,6 % c. 90,5 %; test du khi-deux (1dl), p < 0,001). Les enfants de familles a faible revenu qui ont frequente exclusivement un centre de la petite enfance (CPE) sont moins susceptibles d'etre vulnerables dans deux domaines ou plus de leur developpement comparativement a leurs pairs n'ayant pas frequente de services educatifs (RC 0,23, IC95%: 0,06-0,92). Les enfants qui ont commence a frequenter un service educatif avant l'age de 12 mois sont moins susceptibles d'etre vulnerables dans deux domaines ou plus de leur developpement (RC 0,38, IC95%: 0,18-0,81). CONCLUSION: La frequentation d'un CPE semble benefique pour le developpement des enfants de familles a faible revenu. MOTS CLES: developpement de l'enfant; politiques publiques; services de garde; services educatifs prescolaires; maternelle 4 ans publique; maturite scolaire; IMDPE The translation of the Abstract appears at the end of this article. A translation of the article in its entirety is available on the journal website as a supplementary file in ARTICLE TOOLS. Can J Public Health 2015; 106(7)(Suppl. 2):eS14-eS20 doi: 10.17269/CJPH.106.4825
Fait partie de:
Canadian Journal of Public Health, 2015, Vol.106(Supplement 7), pp.eS14-eS20
Identifiant:
0008-4263 (ISSN); 1920-7476 (E-ISSN); 10.17269/CJPH.106.4825 (DOI)